Svetlobna gverila

28. maj - 16. junij 2013
18.00 - 23.30
Križevniška cerkev, Križanke
Vstop prost

Pomembne informacije

Splošni pogoji

Opomba: Informacije se nanašajo na dogodek v preteklosti. Za najnovejše informacije preverite naš koledar.

Po nekaj uvodnih zamahih na festivalu Exodos (Tim Etchells; Matthieu Tercieux) ter Strašilu Marka A. Kovačiča in Braneta Ždrala na PST-ju Svetlobna gverila prižiga luči v glavnem na že uveljavljenih lokacijah središča prestolnice.

Svetlikanje namiguje na bolj šibke svetlobne vire, ki pa prostoru vsekakor dajejo svojski pečat. Letošnja 7. edicija mednarodnega festivala zaobjema tako sodobno tehniko kot izumirajoče svetlobne pojave. Avtorji, umetniki od tu in drugod ter študentje različnih fakultet in akademij, so svoja dela zasnovali na raziskovanju svetlobnega medija v razmerju do (javnega) prostora in obiskovalca oz. mimoidočega. Svetlobna gverila tako tudi letos nagovarja k razmisleku o vlogi svetlobe, umetnika in umetnosti v javnem prostoru in vsakdanu, razmerju med zasebnim in javnim ter spodbuja k odpiranju prostorov za umetnost in domišljijo slehernika.

Akcija se po otvoritvi v Vžigalici in okupaciji okolice nadaljuje na drugi strani Ljubljanice, v Škucu, sklene pa na Metelkovi, kjer se v muzejski noči pridružujemo aktivnemu praznovanju 90. obletnice delovanja Slovenskega etnografskega muzeja (SEM).

AVTORJI: Kurt Laurenz Theinert (DE), Bertrand Gadenne (FR), Hamo Čavrk (HR/SI), Dan Adlešič, Tilen Sepič in Matic Potočnik (SI), Mirko Malle/AAI (at/si), Artificiel (CA), Borut Bučinel, Andrej Štular, Urša Vidic in Meta Grgurevič, FA – Fakulteta za arhitekturo, VŠD – Visoka šola za dizajn, ALUO – Akademija za likovno umetnost in oblikovanje, AVA – Akademija za vizualne umetnosti (SI)

LOKACIJE FESTIVALA: Galerija Vžigalica in okolica, Križevniška cerkev, Ribji trg, IRIU – Resljeva, Galerija Škuc, vrt in dvorišče SEM, vratarnica Metelkova …

Vizualni material za novinarje je na voljo na www.svetlobnagverila.net/press

SVETLOBNA GVERILA: SVETLIKANJE
Ljubljana (različne lokacije), 28. maj–29. junij 2013

PROGRAM:

V AKCIJI!
od 8. maja 2013
Pot spomina in tovarištva (PST oz. Ob žici okupirane Ljubljane)
Marko A. Kovačič in Brane Ždralo: Strašilo

ODPRTJE FESTIVALA
torek, 28. maj 2013, ob 21.30
Galerija Vžigalica
Kurt Laurenz Theinert: Gespinst; Bertrand Gadenne Delci sveta; Hamo Čavrk: Carta Incognita; Dan Adlešič, Tilen Sepič in Matic Potočnik: Od oblike do oblike
Križevniška cerkev
Artificiel: 6281
Trg francoske revolucije
Mirko Malle: Barvno dirigiranje
Visoka šola za dizajn: Kresničke
Vrt Festivala Ljubljana
Fakulteta za arhitekturo: Samo za vogal poglej
Gledališče Glej
Borut Bučinel: Soulshine gverila
Ribji trg
Akademija za likovno umetnost in oblikovanje: Opazovani
Galerija Vžigalica, IRIU – Resljeva in vratarnica na Metelkovi
Bertrand Gadenne: Delci sveta

11. junij 2013
Galerija Škuc
Meta Grgurevič in Urša Vidic: Galanterie Mécanique

15. junij 2013
Vrt in dvorišče SEM
Andrej Štular: Familija
AVA: Prehodi

22. in 23. junij 2013, 10.00-13.00, 14.30-17.30
KC Tobačna 001
Ocubo: Morje svetlobe
brezplačna delavnica

V AKCIJI!, OD 8. MAJ 2013, PST

POT SPOMINA IN TOVARIŠTVA (PST OZ. OB ŽICI OKUPIRANE LJUBLJANE)

Marko A. Kovačič in Brane Ždralo: STRAŠILO
LOKACIJE: Koseški bajer, Vič – ob obvoznici, Vrhovci – na Grbi, Stožice (pri gramozni jami), Karlovško predmestje (Livada)
do: 30. junij 2013

VODSTVA: 18. maj, 2. junij ob 21.30 16. in 30. junij ob 9.00
Start pri Koseškem bajerju. Kolesa obvezna.

Strašilo je umetniški objekt, ki asociira na tradicionalni etnološki predmet – poljsko strašilo. Avtorja ga na novo kontekstualizirata in preimenujeta v urbano-ruralni predmet. Ta črpa formalne navdihe znotraj futurizma, konstruktivizma in suprematizma oz. modernizma. Ne zadovoljuje samo z estetsko vrednostjo, ampak jo nadgrajuje z namembnostjo, odganja škodljivce … V naključnem gibanju rotirajoči se objekt, mobile, je v soodvisnosti od naravnega okolja, saj se napaja z naravnimi viri. Narava tako v sodelovanju z mehaniko, elektroniko in umetnostjo ustvari novo »urbano opremo«. Sodobna skulptura se z nepredvidljivimi zvoki in svetlobnimi učinki odziva tudi na mimoidoče. Pet objektov, umeščenih na travnike in njive ob PST-ju, širi polje umetniškega prostora, razkriva mesto kot celovito enoto in izpostavlja njegovo herojsko zgodovino.

Za opus Marka Kovačiča je značilen tako poudarjen interdisciplinaren pristop kot tudi izrazita večmedijskost. Umetnik se pogosto spogleduje z industrijsko ikonografijo in s socialistično simboliko; njegovo dosedanje delo aludira na historične avantgarde, večkrat tudi na utopizme. Pri kiparsko-ambientalnih stvaritvah pogosto izrablja princip reciklaže, ki ostaja ena ključnih karakteristik kasnejših projektov, s katerimi je sodeloval tudi na Svetlobni gverili.

Inženir elektrotehnik, zaposlen na Fakulteti za elektrotehniko UL, Brane Ždralo, v umetniških projektih raziskuje možnosti reciklaže računalniških komponent in ostankov tiskarskih procesov v kombinaciji z različnimi elektronskimi vezji in svetlobnimi viri. Navdihujeta ga futurizem in znanstvena fantastika, v raziskovanjih pa se loteva vprašanj časa, prostora, interaktivnosti in novih dimenzij. V tandemu z Markom Kovačičem je soustvaril projekta Prometejeve iskre in Fatamorgana (Svetlobna gverila, 2010 in 2011).
Pri projektu sodelujeta: Rok Mohar, Tadej Bizjak

ODPRTJE FESTIVALA, torek, 28. MAJ 2013 OB 21.30, RAZLIČNE LOKACIJE, LJ

GALERIJA VŽIGALICA
Kurt Laurenz Theinert; Bertrand Gadenne; Hamo Čavrk; Dan Adlešič, Tilen Sepič in Matic Potočnik

Kurt Laurenz Theinert: GESPINST
www.theinert-lichtkunst.de

Ko iz zunanjega prostora vstopimo v razstavni prostor, prestopimo prag stabilnega, t. i. normalnega prostora. Če se prepustimo vizualnim valovom, ki ustvarjajo strukturo prostora, bodisi regularno ali neregularno, harmonično ali disonančno, vstopimo v nestabilni svet, poln presenečenj. Prostor in svetloba dajeta umetniku množico ustvarjalnih možnosti. Gibanje in pozicija v prostoru sta središče Theinertovega ustvarjanja v mediju svetlobe.
Gespinst je svetlobna instalacija iz elektroluminiscentnih žic, ki se v temačni sobi raztezajo pod različnimi koti. Vsaka od njih izžareva svetlobno utripanje v neodvisnem, vendar uniformnem ritmu. Za naše možgane, ki skušajo vedno logično povezati še tako neznatne pojave, postanejo frekvence utripanja kmalu bolj pomembne od posameznega dogodka. To ustvarja Hirngespinst, privid navideznega gibanja.
Fotograf in svetlobni umetnik Kurt Laurenz Theinert (1963) se v svojih delih osredotoča na vizualna doživetja, ki izhajajo iz podob brez sporočila. V želji po ultimativni dematerializaciji ga abstraktna reduktivna estetika popelje od fotografije k svetlobi. In skozi svetlobo, ta abstraktni hipni medij, raziskuje sodobne umetniške prakse. Je reden gost evropskih festivalov svetlobe in drugih prizorišč sodobne umetnosti. V okviru Svetlobne gverile je doslej predstavil Vizualni piano (Kino Šiška in LokalPatriot, 2011).

Bertrand Gadenne: DELCI SVETA
www.bertrand-gadenne.com

Video instalacije v urbanem prostoru prikazujejo živali, ujete v svet, kot ga je ustvaril človek. Vsaka od njih v mimoidočem vzbudi nelagodje in ga spodbudi k razmisleku o sodobni družbi, našem odnosu do živih bitij in življenja okoli nas. Te dramatične zgodbe o ujetništvu avtor razvija več kot desetletje.

Bertrand Gadenne (1951, fr), po izobrazbi kipar, je poznan predvsem po video delih. Delci sveta so bili postavljeni že v različna urbana okolja, npr. po Berlinu, Digne-les-Bainsu, v Centru sodobne umetnosti v Pontmainu. Gadennovem ustvarjanju se posvečajo 3 monografije: Résonances (besedila: d’Hélène Portiglia, Catherine Delvigne, Stéphanie Deschamps in Bertrand Gadenne; Musée des Beaux-Arts–Arras, fr, 2006), Bertrand Gadenne (izdaja z dvd-jem, ki vključuje 13 dokumentarnih filmov, besedila: Jean Attali, Jean-Marc Huitorel, Alain Chareyre-Méjan …; Anthèse, fr, 2001); Le temps suspendu (besedila: Régis Durand; Musée-Château, Annecy, fr, 1993).
Razstavljal je po številnih galerijah, muzejih in centrih za sodobno umetnost. V Ljubljani bomo prikazali 3 njegova dela na 3 različnih lokacijah (Galerija Vžigalica, IRIU in vratarnica na Metelkovi).

Hamo Čavrk: CARTA INCOGNITA
Čavrk nam predstavlja delo iz novejšega opusa, medijsko obogateno etapo iz svojega dolgoletnega cikla Carta Incognita. Sprva je nastajal kot grafična mapa, katere oblikovne prvine pa avtor v zadnjem času razširja z aktivno uporabo svetlobe, zvoka in (otvoritvene) video projekcije.
»Nastanku Carte Incognite, ki se slogovno napaja v izročilu abstraktnega geometrizma, je botrovalo avtorjevo navdušenje nad topografijo zemeljskih poldnevnikov in vzporednikov. Ti so mu predramili domišljijo, spodbujeno z možnostmi potovanj, premikanja po različnih sferah prostora, ki pa ga je avtor vseskozi raziskoval predvsem s transcendentalnega vidika. Že v najzgodnejših grafikah iz cikla je dobro razvidna temeljna oblikovna podstat, ki jo avtor z določenimi modifikacijami nadaljuje še dandanes: ožarčene linije oz. nakrhani trakasti elementi iz različnih kotov in daljav prečijo slikovno polje, ki je tako poseljeno s sledmi pulzirajočega gibanja; povečini monokromatske teksture različnih jakosti in tonalnih modalitet ustvarjajo mrežaste optične strukture, ki se prek svojih zgoščenih sečišč izgubljajo v neskončnosti. Čavrk je tovrstne likovne poudarke razvijal tudi pri nadgradnji v druge medije, pri čemer je vseskozi konsistentno ohranjal osnovno formalno maniro Carte Incognite.
Ob tem velja vnovič poudariti, da je pri Carti Incogniti precej bolj kot razodevanje koordinat fizičnega prostora poudarjeno gibanje po metafizičnem, nesnovnem prostoru, katerega raziskovanje poteka predvsem v čustvenih, domala nezavednih razsežnostih. Carta Incognita tako predstavlja svojstveno subjektivno kozmografijo, kjer se nakazane bližine in daljave imaginarnega prostora berejo kot metaforični ključ od vrat duhovne sfere.« (Odlomek iz besedila Matjaža Brulca k razstavi v Galeriji Simulaker, Novo mesto, 2012)

Grafik, kipar in slikar Hamo Čavrk (1950, Sarajevo, BA) je po šolanju v Sarajevu in Zagrebu leta 2007 zaključil magisterij iz grafike na ALUO UL. Na Akademiji uporabnih umetnosti na Reki (HR) je zaposlen kot docent katedre za grafiko. Živi in dela med Novim mestom in Zagrebom.

Dan Adlešič, Tilen Sepič in Matic Potočnik: OD OBLIKE DO OBLIKE
produkcija: Ljudmila, Laboratorij za znanost in umetnost

Obiskovalce optično zaznava tipalo za vnos podatkov o gibanju (kinect), del fizičnega vmesnik Form From Form, v povratni zanki pa projicira virtualno 3D mrežnico na človeka, ki zabriše meje med online virtualnim telesom in offline fizičnim telesom. Prostorska potopitev v hibridno okolje povzroči izkušnjo obogatene realnosti, pri kateri se bistveno spremeni zaznavanje lastnega fizičnega stanja. Prostor je napolnjen z zvoki, ki se odzivajo na stopnjo gostote 3D mrežnice. Svetlobna mreža pa se zunanjim opazovalcem prikazuje zgolj kot obris ali navidezni hologram brez izrazitih individualnih značilnosti. Ta ugrabitev posamičnosti predstavlja odsotnost telesa na spletu oz. nesposobnost združevanja spletne identitete z offline osebo, kar v skrajnih primerih povzroči spletno asocialno vedenje brez zadržkov. Fizični vmesnik spodbuja razlikovanje oblik kljub njihovi navidezni podobnosti.

Dan Adlešič je intermedijski umetnik in oblikovalec ter absolvent oblikovanja na ALUO UL. V svojih delih raziskuje novomedijsko kulturo, pri čemer povezuje obrtniške metode in prakse z digitalnimi tehnologijami. Med študijem je bil na izmenjavi v Gothenburgu (se), je MOL-ov štipendist, v zadnjih dveh letih pa je razstavljal na več kot 20 razstavah in bienalih doma in v tujini.
Tilen Sepič je soustanovitelj prostorov so-delovanja (co-working) Kreativna cona Šiška, kreativne skupine Rompom in kolesarskega kulturnega društva Muslauf. Sodeloval je pri neštetih umetniških projektih in instalacijah s področja interaktivnega videa in fotografije, AV instalacij, 3D tiskanja, tape-art akcij in inovativnih rešitev pri oblikovanju interierja. Je prejemnik številnih oblikovalskih nagrad (nazadnje za projekt pop-up-dom), ustvarja cinemagraphe in je član intermedijske zasedbe Theremidi Orchestra.
Matic Potočnik je absolvent Fakultete za računalništvo in informatiko UL. Ukvarja se z novimi tehnologijami, razvojem raznovrstnih programov in prekomerno uporabo interneta. Z Dominikom Mahničem je sodeloval pri projektu Lumen – Risanje v povečani realnosti (razstavljen v Galeriji Alkatraz, Galeriji ŠKUC in festivalu Device_art v Zagrebu).

www.svetlobnagverila.net

Pomembne informacije

Splošni pogoji